Van Rendsburg via Kiel en Laboe naar Brunsbüttel - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Meltemi - WaarBenJij.nu Van Rendsburg via Kiel en Laboe naar Brunsbüttel - Reisverslag uit Brunsbüttel, Duitsland van Meltemi - WaarBenJij.nu

Van Rendsburg via Kiel en Laboe naar Brunsbüttel

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Meltemi

30 Mei 2013 | Duitsland, Brunsbüttel

Zaterdag 25 mei regent het bijna de hele dag pijpestelen. We blijven in Rendsburg. Gewapend met de paraplu kuieren we door het stadje. Er is markt, dat is altijd gezellig.De rest van de dag zijn we aan boord tot het stopt met regenen. We willen naar het “Schwebefähre” lopen. Het is moeilijk te vinden omdat het niet staat aangegeven. Als we met behulp van wat rondvragen het eindelijk hebben gevonden gaan we, hoe simpel, heen en weer met het veer over het NOK. Naast het veer is een Schiffsbegrüβungsanlage. Hier worden door een man in een soort kiosk de namen en bijzonderheden van de langskomende vrachtschepen omgeroepen en onder welke vlag ze varen. Vervolgen wordt een stuk van het betreffende volkslied gespeeld. De man en andere belangstellenden zwaaien naar het schip. Echt waar, het bestaat nog anno 2013. Voor cruiseschepen, in Duitsland heet dat Traumschiffe, is het vaarschema bekend. Mensen komen er speciaal voor om naar deze Traumschiffe te zwaaien.

Zondagochtend is het droog. We vertrekken naar Kiel. Bij Holtenau nemen we de sluis naar het Kieler Fjord. Even langs de trap omhoog klauteren om de doorvaartkosten te betalen. Eenmaal de sluis uit blijkt dat de wind fors is aangetrokken (Noord6/7). Bij Düstenbrook in Becken 3 assisteert de havenmeester ons met afmeren. Gezien de wind en de forse golfslag komt dat mooi uit.
Later die dag neemt de wind af en liggen we rustiger. We hebben uitzicht op de kaai. Ondanks het slechte weer wordt er veel gewandeld en hardgelopen. Als we richting het fjord kijken, zien we regelmatig grote ferries en cruiseschepen passeren.

Maandag 27 mei is een verademing. Het is mooi weer. Met de fiets zwerven we in over de enorme kades en het havengebied. Kiel-Stad is wel aardig, maar niet heel bijzonder.

Dinsdag varen we eerst door de haven langs de ferries en het cruiseschip de Rotterdam van de Holland America Lijn. Daarna naar Laboe waar we een plekje vinden in de gemeentehaven. ’s middags per fiets het dorpje en de directe omgeving bekeken. We hebben het Marine Memorial bezocht. Dit is voor alle gesneuvelde marinemensen maar vooral veel duitse geschiedenis. Met de lift naar de top van de toren (60m) vanwaar een fenomenaal uitzicht, ondanks het slechte zicht.

Woensdag 29 mei blijven we in Laboe. Er staat teveel wind om volgens plan naar Heiligenhafen te varen. Ger treft alle voorbereidingen voor morgen.
Het ziet ernaar uit dat we morgen vroeg een windje 3 hebben. Althans dat geeft Windfinder aan voor de Kiel Leuchtturm op zee.

Donderdag 30 mei staan we vroeg op. De windverwachtingen zijn nog hetzelfde. We vertrekken met bestemming Heiligenhafen. Na een half uur blijkt dat het veel te hard waait voor de Meltemi. We moeten later een stuk halve wind varen en dat proberen we uit. Het is geen succes. We gaan dit niet doen en zoals we met elkaar hebben afgesproken, keren we om. Nemen de sluis bij Holtenau en varen in een stuk door naar Brunsbüttel. Al met al een teleurstelling maar we gaan over op plan B.

• 31 Mei 2013 - 20:38

Marijke En Jean-Luc:

Met veel plezier lezen we jullie reisverslag. Natuurlijk is die wind niet leuk (en regen) maar het klinkt allemaal zo stoer. Geen weertype krijgt jullie klein. Wat kun je dan ineens zo intens genieten van een zonnestraal. Het begint hier een beetje om te slaan. We hebben de afgelopen week een paar heerlijke dagen gehad. In de Alpen landen is het helemaal bar slecht. We willen eigenlijk a.s. zondag weer met jullie sloep gaan varen maar de wind komt uit het noorden en is vrij krachtig. We wachten het nog even af.
    Morgenavond zal ik je missen zus.
    Hou jullie taai.......goede reis verder en tot het volgende verslag.
    Tschuess und bis bald!!!!!
    Kus

• 02 Juni 2013 - 08:47

Fokke En Marion:

Hai Ger en Monique,

Wat een belevenissen allemaal, geweldig om te volgen. Steeds even terug naar de kaart om te zien waar jullie zijn. Ben benieuwd naar plan B. Vanmorgen hier, zonnig en geweldig vaar weer, komt zeker jullie kant uit en dan alle wind en regen snel vergeten.
    Groet Fokke en Marion

• 02 Juni 2013 - 15:39

Jan En Agnes:

Hallo Ger en Monique,

leuk om te lezen. In Zuid-Duitsland is het helemaal slecht weer. Rivieren buiten hun oevers.
    Ik weet niet of jullie daar nog mee te maken krijgen. Woensdag gaan wij op pad; alleen niet met zo'n mooi reisverslag. Globaal plan: Haringvliet, Maasstricht, Antwerpen, Zeeland.
    Behouden vaart, Jan en Agnes

• 03 Juni 2013 - 18:40

Leni En Fred:

Hoi Ger en Monique,

Het is heel leuk om jullie zo te volgen. Het zit jullie niet mee wat betreft het weer. Ook hier was het slecht weer ( een schrale troost ) en de Pinkstertocht was nat en koud, maar volgens de deelnemers was het toch erg gezellig. Wij konden helaas niet mee, omdat ik ( Fred ) niet in orde was. Dat krijg je op mijn leeftijd. Alles is gelukkig weer in orde en nu met het goede weer in aantocht gaan we deze week met vakantie richting het zuiden.
    Wij wensen jullie veel plezier en behouden vaart.

Leni en Fred

• 03 Juni 2013 - 20:27

Bob En Ineke:

Hi luitjes, Wat een heerlijke reis, alleen het weer zit wat tegen he? maar ja een schrale troost in heel europa is het weer van slag. Wij hebben de zon opgezocht in spanje (chipiona) aan de westkust van spanje, boven Cadiz op de hoogte van Jerez de la Frontera, maar direkt aan het strand. Het was daar ook niet zoals voorgaande jaren, wel een heerlijk zonnetje maar een koude wind. Toch zijn we lekker bruin en hebben met volle teugen genoten. Nu weer "back to normal". Wij wensen jullie heel veel goed weer en een heerlijke vakantie. Groetjes Bob en Ineke

• 04 Juni 2013 - 23:13

Yvonne KORENHOF :

Hoi maatjes,
    Wat een pech hebben jullie en dat in Hamburg. Gelukkig goed aangemeerd
    dat had anders afgelopen kunnen zijn. Ik hoop dat het weer nu een beetje
    mee gaat zitten voor jullie want pech hebben en slecht weer dat is slecht
    voor t humeur!
    Wij zijn net terug uit Afrika, lekker gebruind en uitgerust en hebben het
    heerlijk gehad. (wel slecht voor de kilo's). Ik eet veel minder dan Louis en
    hij komt niet aan en ik wel. 15 juni gaan we nog even een weekje naar Oostenrijk
    en daarna met de boot weg richting Zeeland. Jullie zijn nu wel gestrand
    maar aan de foto's te zien hebben jullie al een mooie tocht achter de rug.
    Hoop dat de pech snel voor jullie wordt opgelost.
    Liefs Yvonne en Louis XXXX